الثلاثاء، 9 سبتمبر 2008

غمضت عيني

غمضت عيني في مره وسرحت ......
قلت احلم بدنيا احس فيها اني ارتحت
بصيت لقيت الناس مبسوطين ... سألت ليه؟
قالوا سعر الرز نزل لتحت
مشيت شويه ...
لقيت الشباب مشغولين ....
قلت ليه ؟
قالوا دول من الشغل مش فاضيين
جريت ابص علي المرور
لقيت الكل ماشي في سرور
ولما فتحت عيني تاني
لقيت الناس من الاسعار بتعاني
وشبابنا في كل حته بيدور
في شغل الحكومه مستني الدور
اما المرور فحكايته عجب
لبن العصفور اسهل من اني الاقي واحد سايق بأدب
فغمضت عيني وسرحت ...
قلت احلم بدنيا بحس فيها اني ارتحت

الاثنين، 25 أغسطس 2008

شعب مالوش ديه

عشتي حكومه ديموقراطيه
ادينا كمان صدق وشفافيه
صحه وتعليم واغلي ماهيه
إحنا اصلنا شعب مالوش ديه
اما الصحه فبص وشوف اوضه فيها ميه
والدم الفاسد بيقول اوعوا تروحوا اعمال خيريه
عشتي حكومه ديموقراطيه
ادينا كمان صدق وشفافيه
صحه وتعليم واغلي ماهيه
إحنا اصلنا شعب مالوش ديه
والتعليم ياما سرق احلام ورديه
اولادنا المساكين انتحروا منك لله ياثانويه
آه ...وآهين من قهرة قلب سليم النيه
عشتي حكومه ديموقراطيه
ادينا كمان صدق وشفافيه
صحه وتعليم واغلي ماهيه
إحنا اصلنا شعب مالوش ديه
وقال ايه بيقولوا ماهيه؟
ماهي من أول يوم خلصت ياعنيه
وادينا ماشيين.. ربنا يحميكي ياطعميه
شغلانه ... اتنين علي كام جمعيه
يمكن ندفع للواد دروس خصوصيه
عشتي حكومه ديموقراطيه
ادينا كمان صدق وشفافيه
صحه وتعليم واغلي ماهيه
إحنا اصلنا شعب مالوش ديه